Sunday, May 16, 2010

Belajar Dari Pengalaman


Pengalaman adalah guru yang terbaik bagi kehidupan kita. Bagi setiap orang pula, pengalaman yang ditimba adalah berbeza dan pengalaman inilah yang menjadikan aku seperti hari ini..
  • Aku yang susah untuk percayakan orang.
  • Aku yang sentiasa akan ingat apa yang orang dah buat kat aku.   
  • Aku yang susah untuk maafkan orang.
Kalau dilihat semuanya bersifat negative kan??
Tapi, dalam tak sedar, sikap aku yang beginilah yang menjadikan aku lebih ‘selamat’. 
Yang menjadikan aku lebih berhati-hati sebelum berbuat sesuatu..
Salahkah aku kalau aku sentiasa berhati-hati dalam memilih kawan?? 
Terlampau banyak pengalaman yang aku pelajari bukan saja pengalaman aku sendiri bahkan aku kutip dari pengalaman orang lain lebih2 lagi insan terdekat aku. Apa yang berlaku itulah yang aku jadikan sempadan dan aku tak mau ianya berlaku pada aku atau apa yang pernah berlaku, aku akan pastikan ianya takkan berulang lagi..cukup la...pedih!perit!
Beberapa malam yang lepas aku ikut B pulang sekejap ke Sg.Bill..Emak pun ikut sama. Lama aku tak bersembang dengan Emak..Dan malam tadi aku menghabiskan masa bersembang dengan Emak..B??? Seperti biasa la dia..asal sampai je kampung, mesti dia pergi melawat kawan2 dia..paling tidak pun, pergi minum la kan..
Banyak perkara yang disembangkan, dari sebesar2 hinggalah ke sekecil2 hal..Dan banyak juga ilmu yang aku dapat..Dalam banyak2 yang kami sembangkan, sampai sekarang aku terfikirkan kata2 Emak yang satu ni.."tak rugi kita maafkan orang..semua ni dunia je..sampai bila kita nak terus bermasam muka..bila jumpa, sorang pandang kanan sorang pandang kiri..tak kemana sudahnya.."
Panjang lagi yang Emak cakap..aku tak tahu nak terjemahkan macammana..tak pe la..yang penting aku faham..setiap kata2nya menusuk ke dasar kalbu..
Terima kasih Emak..Akan saya cuba untuk berubah ke arah itu..

0 comments: