Saturday, July 3, 2010

Sepupuku, Amanie..

 Pagi tadi aku ke lapangan terbang untuk menghantar adik sepupu yang akan melanjutkan pelajaran ke UPM kampus Sarawak. Alhamdulillah, akhirnya dapat jua dia menjejakkan kaki ke menara gading dan seterusnya menjadi kebanggaan ibu dan ayahnya.

Menceritakan serba sedikit tentang adik sepupuku ini, nama diberi Nur Amanie dan dipanggil Amanie juga oleh kami semua..Anak ke-3 dari 5 orang adik-beradik. Amanie ni anak kepada adik Ma aku yang ke2 yang aku panggil Cik Chik. Dalam keluarga sebelah Ma, aku merupakan cucu sulung dan alhamdulillah akulah jua cucu pertama yang menjejakkan kaki ke IPTA kemudian disusuli oleh adik aku Mimi dan sekarang..Amanie pula mengikut jejak langkah kami. Tak mustahil tahun depan kakaknya Ila pula yang akan menjejakkan kaki ke IPTA sementelah Ila sekarang berada di Tingkatan 6 Atas dan akan menduduki STPM. Sepupu2 yang lain masih kecil lagi dan tak mustahil akan turut menjejakkan kaki ke IPTA.

Hubunganku dengan Amanie tak la rapat sangat. Mungkin disebabkan jarak umur dan juga kami jarang berjumpa. Kalau ikutkan, kami hanya berjumpa bila raya. Namun, sejak akhir2 ni terutama minggu lepas, aku dapat rasakan Amanie semakin mesra dengan kami. MIngkin kegembiraannya membuatkan sifat pemalunya berubah. Hehe..

Pagi tadi, menitis juga air mataku tatkala bersalam dan berpelukan dengannya. Memang aku ni cengeng sikit. tengok orang nangis, aku pun nak nangis juga.Hehe..


Buat Amanie..
Langkahmu ke sana diiringi restu dan doa dari kami semua yang mengharapkan kau pulang membawa kejayaan dan kebanggaan kepada kami khususnya buat ibu dan ayahmu.
Air mata yang mengiringimu bukanlah petanda kau bakalan gagal. Namun, ianya air mata ini sebagai saksi permulaan hidupmu sebagai seorang siswa yang bakal membawa pulang kejayaan yang semestinya kami banggakan..Teruskan perjuanganmu..


0 comments: