Sunday, October 31, 2010

The Red Warrior tetap juara

30.10.2010..
Tarikh yang paling bermakna dan manis bagi Skuad Kelantan, The Red Warrior apabila berjaya menjulang Piala Malaysia buat kali pertama. Tahniah buat skuad The Red Warror. 
Memang agak terkilan kerana tak dapat ke stadium. Masih belum rezeki saya untuk ke Stadium Bukit Jalil bagi menyaksikan perlawanan akhir antara Kelantan dan Negeri Sembilan walaupun dah dapat tiket.. InsyaALLAH tahun depan, MAKE SURE skuad The Red Warrior ke final lagi sekali dan saya akan ke sana lagi. hehe..
Meskipun tak ke stadium, saya tak melepaskan peluang untuk menonton perlawanan tersebut di kaca televisyen di cafe Salahuddin malam tadi bersama kawan-kawan yang lain. Majoritinya orang lelaki tapi...ada aku kesah??? Malu tolak tepi..Bukan tak pakai baju pun kan..Sokongan tetap diberikan kepada skuad Kelantan. Alhamdulillah..ianya tak mengecewakan..
Tapi....yang mengecewakan saya tatkala melihat penyokong Skuad Kelantan melempar mercun dan botol air. Bergelimpangan botol air dalam stadium. Agak memalukan sebenarnya. Tak perlu rasanya terlalu fanatik sehinggakan menampakkan kebodohan serta ke'darat'an orang Kelantan. 
Apapun, tahniah sekali lagi buat skuad The Red Warrior atas kemenangan kalian malam tadi. Jangan lupa lakukan solat sunat syukur...

p/s :
1. Jangan lupa buat sujud syukur ya skuad The Red Warrior.
2. Dengar ceritanya ada anjing pengesan tapi mercun masih boleh lolos. kenapa ek...anjing selesema kot.Hehehe...




Thursday, October 28, 2010

Bila Malas dan Bila Rajin

Salam buat semua...
Sejak semalam, bermulah Revision Period. Maka, tiada lagi kelas yang perlu dihadiri. Yahoo...Memang saya akui, semester ni merupakan semester yang paling malas untuk saya ke kelas. Tak tahu la kenapa.. Mungkin jugak kerana perasaan rendah diri yang ada dalam diri ni kot..Ditambah lagi dengan kesunyian lagi..Memang rumit untuk diluahkan. But..life must go on...kalau saya asyik fikirkan orang lain pun, tak guna kan?? Belum tentu mereka semua fikirkan saya sebagaimana saya fikirkan tentang meraka..kan?kan?kan? Ish..tak baik betul la saya ni.. Tapi, itulah yang saya rasakan.. Semakin lama saya rasakan saya semakin tak diperlukan. Ish...cukup..cukup..cukup..Bukan itu yang saya nak cakap..

Berbalik kepada topik n3 di atas...
 Bila keMALASan yang melanda, saya tak turun pergi cafe beli makanan untuk makan tengahari pun. Lapar yang teramat sangat perut ni tapi disebabkan malas, saya bancuh air je dulu untuk alas perut. Sambil itu, saya tinjau-tinjau di "dapur" tengok apa yang ada yang boleh dimasak memandangkan beras masih ada. Apa yang saya temui adalah bawang besar, ubi kentang, kiub pati ayam maggi, dan telur. Saya terfikirkan sup kentang yang cincai2 je la kan. So, iniilah jadinya...



TADAA......

-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

Jadi la kan??? dah malas sangat..sape suruh..saya makan bersama nasi yang masih panas.



Bila keRAJINan melanda pula...
Lepas je makan tadi, saya seperti biasa, angkut semua periuk belanga ( macam banyak la plak kan ) ke sinki. Terpandang la pula baldi hijau ( Zimah punya yang diwakafkan ) yang dipenuhi pakaian saya yang berendam air sabun. Saya baru teringat. Dah 2 hari saya rendam pakaian ni. Terus saya basuh pakaian tersebut. Selesai la sudah bab pakaian.
Bila masuk ke bilik, terasa nak mengemas la pulak.. Kemudiannya, saya kemas la bilik yang memang cam tongkang pecah ini. Saya susun fail2, sapu bilik dan mop lantai.. Sesudah itu, saya bancuh nescafe dan terus capai nota dan study..La La La....

Tuesday, October 26, 2010

Derma Darah

Baru-baru ni saya berkesempatan lagi untuk menderma darah buat kali ke-5. Alhamdulillah...Sebelum ni, saya tak rasa sangat kemeriahan menderma darah. Macam biasa je, sampai ke tempat derma darah isi form, then melalui procedure yang lain seperti check zat besi, timbang berat badan dan sebagainya. Tapi kali ni saya merasakan kemeriahannya bila mana yang datang menderma darah memang ramai sangat-sangat sampaikan sanggup beratur sampai 1jam.











Kali ni saya menderma darah bertemankan seorang sahabat, iaitu Armiza yang begitu bersemangat untuk turut sama menderma darah. Tapi sayangnya, berat badan yang tak mencukupi menghalang niatnya yang suci murni itu.( Lain kali makan lagi banyak-banyak sebelum pergi menderma..OK ). So, dia menjadi peneman saya sepanjang saya menderma darah.Dan kerjanya menangkap pic2 ni la... Thanx ya Miza..



Dan tidak seperti tahun-tahun sebelum ni saya akan penat dan pening selepas menderma darah, kali ni saya agak berkemampuan. Hehe.. selepas rehat dalam lebih kurang 10minit, saya terus menuju ke kelas. Tapi yang tak bestnya, petang tu saya kembali pening dan mual. Hailoh....

Namun, sekarang saya dah kembali OK.. Tunggu lagi 3 bulan lagi untuk kembali derma darah..:)

p/s : saya berdarah O. Makanya saya adalah seorang yang pemurah.kan?kan?kan??


Sunday, October 24, 2010

Nasi Air a.k.a Bubur Nasi



Tiba-tiba aku rindukan masakan My Ma yang paling best ini. Orang Kelantan Panggil Nasi Air. Dan biarlah aku bahasakan ia Nasi Air juga. Sekali pandang, macam biasa je kan...takde apa yang menarik pun kan??? Jangan pandang sebelah mata tau...Actually setiap tahun @ event yang penting je, mesti la Nasi Air ni la yang menjadi special request semua orang. Hehe..

Antara bahan-bahan yang terkandung dalam My Mom Nasi Air ni adalah:
  • sup ayam ( wajib la kan )
  • nasi bubur..( kalau tak de ni tak jadi la Nasi Air kan )
  • kangkung masak taucu.
  • ikan masin goreng (dihancur-lumatkan..hehehe)
  • ikan bilis goreng
  • minyk bawang putih.
  • telur masin 
  • bawang goreng
  • daun sup n daun bawang
  • isi ayam
 p/s: really miss Nasi Air Ma...


Sunday, October 17, 2010

Maafkan ku Sahabat.




Sunday, October 10, 2010

Apa Khabarmu??

Selama kami bersama, banyak suka duka yang kami kongsi..Rahsiaku rahsiamu jua..Namun, sejak kau pergi meninggalkanku, tiada berita langsung yang kau kirimkan buat kami di sini. Sms tak berbalas..call tak berangkat. Dan hati aku berdetik. Kenapa?? Adakah kau kini dalam kesusahan..Aku cuba berfikiran positif dan berbaik sangka terhadapmu sahabat..Bagi aku, kau sibuk menyesuaikan diari di tempat baru. Walaupun sekarang aku masih tertanya-tanya. Adakah aku yang bersalah melepaskan kau pergi walaupun ketika itu hatiku menegah. Aku rasakan kau kini berada dalam kesusahan dan sesuatu telah berlaku yang menyebabkan kau menghindari dari kami..

Dan sahabat, biarlah aku luahkan di sini. Aku dah tahu kau sebenarnya pernah 'datang'. Betapa luluhnya hati aku bila dapat tahu hal ini. Semestinya kau tahu siapa yang membocorkan rahsia ini. Jangan kau marahkan dia. Bagi aku dia tak bersalah. Seperti yang kau tahu dan kau pernah beritahu dia kenapa kau nak rahsiakan hal ini dari aku, memang aku sedih..Terlampau sedih wahai sahabat. Aku menangis mengenangkan sikap kau yang banyak berahsia. Sampai sekarang sahabat, aku nantikan kedatangan kau. Setiap hari aku tunggu detik pertemuan kita. Namun apakan daya, kau dah tak sudi bertemu kami. Setiap apa alasan yang kau berikan langsung kami tak percaya. Kau kata kau sibuk, tiada masa untuk kami sedangkan untuk orang lain, sempat pula kau bertanya khabar. KENAPA???

Ya sahabat, aku tahu terlampau banyak perkara yang kau rahsiakan dari aku semenjak ketiadaan engkau. Jangan kau ingat bila kau tiada di sini kau akan lupus dari ingatan kami. Sanggupkah kau melihat kami menitiskan air mata kerana kesal dengan sikapmu..

Kami menunggu khabarmu sahabat...


The Rest of My Life

 
Beberapa hari ni lagu ini yang berkumandang dalam bilik saya..maybe my roommate dah menyampah kot..sabar la ek sementara mood saya untuk lagu ini berakhir....hehehe...enjoy it...
 

 
I praise Allah for sending me you my love
You're finally home
It's you're here for me
And I’m here for you
Now let me let you know
You've opened my heart

I was always thinking that love was wrong
But everything was changed when you came along
Oh.. and there's a couple of words I wanna say

For the rest of my life I'll be with you
I'll stay by your side honest and true
'til the end of my time I'll be loving you
loving you
For the rest of my life through days and nights
I thank Allah for opening my eyes
Now and forever I
I'll be there for you
I know it deep in my heart

I feel so blessed when I think of you
And I ask Allah to bless all we do
You're my wife hubby and my friend and my strengths
And I pray we're together in Jannah

Finally now I found myself I feel so strong
'cause everything was changed when you came along
Oh.. and there's a couple of words I wanna say

For the rest of my life I'll be with you
I'll stay by your side honest and true
'til the end of my time I'll be loving you
loving you
For the rest of my life through days and nights
I thank Allah for opening my eyes
Now and forever I
I'll be there for you
I know it deep in my heart

And now that you're here in front of me
I strongly feel love
And I have no doubt and I sing it loud
That I will love you eternally

For the rest of my life I'll be with you
I'll stay by your side honest and true
'til the end of my time I'll be loving you
loving you
For the rest of my life through days and nights
I thank Allah for opening my eyes
Now and forever I
I'll be there for you
I know it deep in my heart
 


Friday, October 8, 2010

Jemput Datang





Cerita Raya 2010


Baiklah..saya nak sambung cerita raya yang dah agak basi ni..Tahun ni boleh dikatakan raya yang paling tak meriah. Sebab pe??? Entah la..agak susah untuk saya luahkan kepada kawan2 semua..Anyway..raya tetap raya..kena la sambut macam raya macam hari raya kan…
Entah mengapa tahun ini memana saya rasa agak hambar sambutan hari raya..dengan rutin tahunan yang bertukar..makanya semuanya jadi kucar-kacir. Namun nasib baik jalan raya belum lagi memasuki fasa sesak. Kalau tak, jenuh la nak makan jem hari-hari kan..
Pagi raya selepas solat raya, buat pertama kalinya saya,my ma dan adik-adik menuju ke rumah jiran yang agak jauh dari rumah. Jika tahun sebelum ni kami tak pernah sampai ke rumahnya. Tapi tahun ni kami sampai di rumahnya manakala jiran lagi seorang yang setiap tahun kami tak pernah miss ke rumah beliau bagaimanapun tahun ni rumahnya tertutup.. kenapa?saya pun kurang pasti..
Setelah selesai beraya bersama jiran tetangga, my abah buat keputusan untuk beraya ke rumah adik-beradiknya terlebih dahulu..Pada mulanya kami nak protes tapi orang kata tak elok kan bermasam muka di pagi raya..maka kami ikutkan aje..Makanya, saya,my ma dan adik-adik menuju ke Melor, iaitu ke rumah adik-beradik abah ( Mama, Mummy dan Mek ) dengan menaiki kereta baru, Unser. Abah pula bakal menyusul kemudian dengan kereta barunya, Harrier.
Memang la kan..bila kita tukar plan, semuanya berterabur. Daripada 3 buah rumah yang boleh singgah, alih-alih rumah Mama je yang ada orang..ermm..memang tak berbaloi rasanya..So, singgah je la kat rumah Mama. Mummy katanya ke kubur dan Mek pula ke rumah mertuanya..Memang dah itu nature etiap kali raya..rasanya nature itu tak perlu diubah..
Tapi betul la kan..setiap perkara yang berlaku, setiap perkara ang kita tengok buruk pada mulanya..pengakhirannya amat manis sekali..kenapa saya katakan begitu??
Tengok ek..
1.   Kami sempat beraya ke rumah jiran yang tak pernah kami pergi sebelum ni. Bukan je jiran malah kawan-kawan yang lain juga. Kiranya ini satu permulaan yang agak baik untuk sesuatu hubungan.
2.   Tahun ni ada lagi gambar raya ramai-ramai..Cuma kali ni yang takdenya hanyalah pakteh yang tak balik raya..InsyaALLAH ada kesempatan nanti berjayalah kami berkumpul kesemuanya..
3.   DAN yang paling buat saya gembira adalah saya dapat berjumpa kembali dengan sahabat-sahabat Maahadian saya dan juga sahabat lama saya masa sekolah rendah dulu. Memang itulah yang amat menggembirakan hati saya..
 Kenangan bersama ketika lepas SPM..


 Setelah hampir  6 tahun...
Gambar saya bersama kawan sekolah rendah tak dapat saya kongsikan memandangkan kamera ditinggalkan dirumah dan saya pula terlupa nak transfer gambar. Memang saya amat bertuah tahun ni kerana berpeluang berjumpa dengan kawan-kawan lama. InsyaALLAH kami akan adakan lagi perjumpaan selepas ini..

Seperti tahun-tahun sebelum ni, tahun ni juga open house masih lagi dapat kami buat. Tapi tahun ni agak kelam-kabut sebab pagi-pagi lagi tetamu dah datang sedangkan masa tu saya beru je tengah cuci ayam. Memang kelam-kabut sampaikan gambar pun tak sempat nak ambil..Ada lagi gambar yang masih lagi belum ada dalam simpanan saya. InsyaALLAH ada masa nanti saya update balik...