Monday, November 9, 2009

Kenangan Musim Hujan

Aku memandang ke arah luar melalui tingkap bilikku yang sengaja aku buka. Hujan turun dengan lebat. Terbang ingatan aku ke kampung halamanku. Lantas, aku menghantar sms kepada Ma dan Paksu aku bertanya keadaan di sana (KB dan Jeli). Ma menbalas smsku memberitahu Jumaat lepas, air masuk lagi. Kali ni, bilik aku dan adik2 yang menjadi mangsa. Kasihan Ma dan Abah kerana kali ni aku dan adik aku (Mimi dan Fiza) tak ada di rumah. Hanya Shahmi yang menjadi penolong..:) Selalunya bila hujan lebat camni, abahku akan bertungkus-lumus membuang segala sampah-sarap supaya longkang tak tersumbat.


Pada satu malam tahun lepas, hujan turun memang lebat gila. Kebetulan masa tu aku dan adik aku(Mimi) sedang bercuti. Kami kat dapur masa tu, bersembang sambil mengangkat barang2 ke tempat yang lebih tinggi sebab masa tu air dah masuk kat dapur melalui bilik mandi dan atap yang bocor. Dalam kami bergelak ketawa sambil mengangkat barang, adik aku Shahmi datang beritahu air dah masuk kat ruang depan (bilik kami sekarang ). Kami bertambah cuak. Kat depan tu tak pernah masuk air sebab tinggi. Komputer pun ada kat situ. Aku terus bergegas ke ruang depan. Sempat la angkat apa2 yang patut. Memang penat!!Air pulak masuk dengan cepat. Hujan semakin lebat.


Ruang depan yang dah pun selamat ditenggelami air.

Luar rumah.

Adik-adik kesayanganku

Shahmi yang rajin tapi buat kerja yang sia2.Haha..


Yang paling kasihan jiran aku yang kerja kat KB Mall la. Mereka kerja sampai lewat malam. Sampai je kat rumah, semua dah 'selamat' tenggelam. Dengan tilam, bantal dan barang2 lain lagi. Malam tu semua menumpang kat rumah jiran yang lain. Keluarga aku pulak nasib baik tempat yang tinggi sikit tak naik air. So, semua tidur berhimpit la kiranya.


Keesokan harinya, hari cerah dan tak hujan. Apalagi, semua orang mengerahkan tenaga masing2 mencuci satu rumah. Carpet2 yang basah dibasuh dan dijemur. Memang happening!!








2 comments:

CahayaMatakuYangMenyaksikan said...

Salam...wah,syahmi dh besar..

Nor Hafizan said...

huhu...besar doh..drjh 3..